sábado, 14 de noviembre de 2015

Fase 2. JOC DE ROLS



Objectiu específic: Treballar en l’empatia dels iguals, per fer-se conscient d’altres individualitats.


Vaig començar la sessió intentant explicar al màxim possible i amb tots els detalls l’activitat que els proposava. En un principi tornaven a semblar engrescats, així que vam començar escollint els tres primers participants que durien a terme el primer joc de rols. Me’ls vaig emportar un moment al racó i els hi vaig presentar la targeta amb la informació. Vam decidir qui seria qui, i vaig intentar donar algunes pautes d’inici. Els altres companys estaven esperant asseguts en cadires formant semicercle a l’altre extrem de la classe. 


El primer joc de rols va començar (primera situació: ELS DEURES NO ESTAN  FETS), i ja des de l’inici vaig veure que es descontrolaven. No ho sé, si per la vergonya de sentir-se observats i valorats, o si per la pressió que s’havien posat per fer-ho bé, però un per l’altre es van descontrolar i van començar a fer els rols dels personatges però en el sentit de broma, prenent-se el pèl entre ells, i intentant exagerar la situació portant-ho a l’extrem de la tonteria. La resta dels companys, els observadors, van engrescar-se també i van començar a fer comentaris, a riure de manera exagerada... 

Vaig intentar acabar amb la situació, i finalitzar l’activitat, però ells ja havien iniciat la tonteria, i va costar força fer-los parar. De fet, va ser gràcies a l’ajuda de la professional de la USEE que estava en aquell moment amb mi, qui va ajudar a controlar la situació. 


SENSACIONS: Vaig sortir d’aquella sessió força disgustada. Ja no amb ells directament, sinó també amb mi, ja que en certs moments t’oblides de que estàs treballant en una USEE, i que per tant, no has de perdre de vista i la possibilitat de que aquestes situacions passin de forma més comuna que en un grup ordinari. Quan les coses surten bé la satisfacció és doble, però també he de ser conscient i estar preparada per trobar-m’ho més vegades, i aconseguir no creure que sóc l’única responsable d’aquests fets, sinó que hi ha la possibilitat que en un segon les coses es girin i he de ser capaç de frenar-ho o si més no reconduir-ho el millor possible.

7 comentarios:

  1. Ei no et desanimis! Dels errors se'n aprèn i nosaltres amb aquest pràcticum estem fent un gran aprenentatge. Potser si la primera situació plantejada hagués estat una altra l'activitat s'hagués desenvolupat diferent... en fi treballant amb alumnes mai se sap, són imprevisbles. De vegades l'activitat que menys t'esperes és la que surt millor, i a la inversa.

    Ànims!! Et llegeixo!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies Judit! Totalment d'acord, ja va bé anar-se trobant en aquestes situacions per poder aprendre al màxim d'aquest pràcticum.

      Eliminar
  2. Bones Laia, em sembla molt bon aprenentatge, així que agafa-ho com una cosa positiva: davant una situació similar ja sabràs què fer i com gestionar-ho, segur que si!
    M'agrada molt el tema de l'empatia, i llegint m'ha vingut al cap una activitat que vaig fer jo per treballar -la amb un grup de joves. Comparteixo el que jo vaig fer, per si vols agafar alguna idea (ja sé que no ho demanes, però crec que és bo compartir).

    Per trencar el gel i evitar les vergonyes, la timidesa, etc. vaig crear una mica de clima:
    - Els vaig mostrar un visionat sobre l'empatia (estic buscant-lo, en quan el trobo l'adjunto), després de veure el curtmetratge els vaig demanar que expliquessin què veien i què pensaven, la meva intenció era que connectéssin amb el concepte empatia.

    - Joc de les cadires: típic joc al que tu segurament també has jugat. Ells pensen que estan jugant, però en realitat estan posant en pràctica infinitat de valors: per exemple, aprenen que cada persona té una velocitat i una capacitat de reacció diferent, i a l'escola passa absolutament el mateix; aprenent que "quedar-se" sense cadera no es deu a motius personals, sinó que entren en joc (l'atzar, la sort, etc.) i a l'escola passa exactament el mateix, és a dir, que jo no sàpiga llegir no és que sigui tonto, sinó que hi ha diversos factors.
    - Plantejar dilemes i que argumentin què farien ells/es...

    Realment hi ha un munt d'activitats que pots adaptar als teus objectius, però penso que les dinàmiques i els jocs són enriquidors en tots els sentits, no creus?
    Molts ànims, que pinta molt bé el teu pla!!

    ResponderEliminar
  3. curtmetratge sobre l'empatia per a nens
    https://vimeo.com/109138073

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ostres Alba moltíssimes gràcies,
      estic totalment d'acord amb tu amb el que comentes de les dinàmiques. De fet, jo crec que amb aquest tipus d'alumnat, es pot treure molt més profit que no pas activitats més "de paper i boli".

      Ho seguiré tenint en compte, de fet el meu projecte està basat en diferents dinàmiques!

      Eliminar
  4. ânims no et desanimis, és tot un aprenentatge i és positiu que passin aquestes coses per tal de poder reflexionar i extreure'n una millora. A vegades anem amb una idea feta sobre l'activitat a fer i pensant que sortirà super bé i posada a la pràctica surt diferent, però ja està bé. A la pròxima sortirà molt millor segur. Ànims i endavant!!!

    ResponderEliminar
  5. No et desanimis, estàs fent molt bona feina. De vegades, cal explicar bé com vols que es faci l'activitat i consensuant entre tots unes normes de conducta abans de començar, així adopten un compromís vers l'activitat i se la prenen més en serio.

    ResponderEliminar